Timmer- en schildersbedrijf JADE

27 juli 2016 - Oradea, Roemenië

Vanochtend was het chaos op de werkvloer! We hadden verschillende begin werktijden. De 1 dacht even lekker uit te slapen en de ander stond al om 07:00 uur klaar om te werken. Om 09:00 uur stond ons ontbijt klaar.

Na het ontbijten zijn Dineke, Wolly (maatschappelijk werker) Andrea en Marlene naar de granny's gegaan. Ze deden 10 bezoekjes. Het waren mooie bezoekjes. De mensen waren erg verblijd als ze ons zagen en waren ook erg dankbaar voor de spullen die ze kregen. De granny's zorgden goed voor ons ondanks hun armoede trokken ze alle eetbare dingen uit de kast en moesten we dat ook echt op eten. We kwamen bij een huis van een vrouw waar het enorme zooi was. Het begon al bij de voordeur waar we over een hoop stront moesten stappen. Toen we binnen kwamen keken we onze ogen uit. We zagen heel veel dieren: kippen, varkens, konijnen, ganzen, katten, honden (een soort kinderboerderij) verder een hele berg zooi hierbij moet je denken aan kleding aan de lijn die er al jaren hangt, plastic en heel veel pannen. zie filmpje.

Bij sommige granny's was het erg armoede en zag alles er vies uit. Dineke had hoge nood en vroeg of ze naar de wc kon maar snel kwam ze terug met het verhaal: Meiden het was zo vies, ik moest na een oud hout hokje en ja ik deed er een deksel van af en hij was helemaal vol met poep. Vol goede moed had ze het besluit genomen om ergens anders naar de wc te gaan. Ook hebben we bij sommige granny's psalmen kunnen zingen. Onderweg zagen de meiden kinderen langs de weg. De meiden sprongen uit de auto toen Dineke hem stil zetten en deelden hun Mickey en Minnie Mouse uit.

Alinda en Bert bleven achter in het Julia home, Bert heeft zich helemaal in het zweet gewerkt. Hij heeft alle plinten aangebracht op de zolder en nog veel meer........ Alinda zette haar foto's van haar camera op de USB stick. Daarna is ze flink aan werk gegaan met vriend Stefan.  Helaas kon hij geen Nederlands en Alinda geen Hongaars. Door middel van handen een gebrekkige zinnetjes kwamen ze er wel. (wie komt er nu het eerste met een Roemeen thuis?)

Daarna kwamen de meiden weer terug van de granny's. Sandor was even komen kijken op de zolder en vertelde ons dat hij erg dankbaar was van het werk wat we verzet hebben. Ze vinden het ontzettend mooi. Andrea had verzonnen dat we wel met z'n allen een timmer- en schildersbedrijf konden beginnen en verzon ook gelijk de naam: Timmer- en schildersbedrijf JADE. De meiden gingen verder met het sauzen van de hal. Ondertussen werd er gezongen en gelachen. Dineke en Marlene verschoven de stoelen wat ook niet zonder commentaar op elkaar ging.

Om 18:00 uur stond er een heerlijke maaltijd voor ons klaar : Patat met schnitzel!

Elke dag, elk uur? horen wij het flink harde geluid van de ambulance, waar we nog steeds niet aan kunnen wennen. Zie het filmpje voor het geluid wat elke keer bij ons voorbij raast.

Daarna werd het tijd om te gaan douche en hebben we een Bijbelstudie gedaan. Deze avond hebben we spelletjes gespeeld en relax time.

Bedankt dat met het meeleven tot morgen!