Woensdag 23 oktober

24 oktober 2018 - Oradea, Roemenië

So heeft zich verslapen! Helaas geen koffie ( is wel goed gekomen hoor). Deze dag heeft vele mooie momenten, we zullen er een paar met jullie delen:

De jongens hebben eerst het CE house opgeknapt, witten en het laminaat had een tikje nodig. Alles ziet er weer netjes uit. De meiden hebben ´s ochtends weer granny´s bezocht en pakketten uitgedeeld. Ook kwamen ze bij een granny van 95 jaar. Zij leeft in een oud, vervallen huisje met een plafond vol scheuren en gaten.  Als het regent moet ze overal emmers neerzetten omdat het zo erg lekt. We hebben voor deze granny hout gehakt en water geput. De tegenstelling tussen de granny en de buurvrouw was heftig om te zien. De buurvrouw heeft een kraan buiten, maar de granny mag die niet gebruiken. Zij moet door weer en wind water putten.  Ook heeft ze een tochtig wctje in een hoek van de tuin staan. Haar omstandigheden zijn slecht, maar toch houd ze vol en dat is heel erg mooi om te zien!

´s Middags gingen we op stap met de maatschappelijk werker Wolly. Zij spreekt geen Engels maar met handen en voeten komen we de hele middag weer door. De GPS van Wolly is niet altijd even nauwkeurig en daarom is verkeerd rijden aan de orde van de dag. We zien onderweg een paard en wagen. Dan ontmoeten we Ds. Baily en met hem gaan we op huisbezoek. Hij verplaatst zich op de fiets en wat is beter dan de herder te volgen? Hij spreekt de mensen toe, bemoedigd hen en we zingen samen. Dan dankt de dominee en moeten we weer gaan. Het raakt ons diep hoe eenzaam en arm de mensen zijn. Er zijn veel problemen doordat men zelf Palinka stookt, dit is een typische Roemeense drank, daardoor is er veel alcohol misbruik. Als we weer naar de volgende granny gaan, zien we een stapel koeien. Dat is natuurlijk ook hilarisch, bekijk de film. Dan komen we bij een andere granny. Zij heeft een zoon die  ingenieur  had kunnen zijn maar hier de kans niet kreeg. Hij maakt trapfietsen van polyester, metaal en zwerfafval.

Bij het avondeten eten we linzen, dat zijn we niet gewend :)

We willen iedereen bedanken voor de reacties op onze blogs. Dit waarderen we erg en hierdoor voelen we ons ook gesteund!

Tot donderdag!

1. Jos en Marieke Weststrate:
    25 oktober 2018
    Jullie zijn weer goed bezig! Een fijne en gezegende week gewenst.
    Gezellig zal het sowieso zijn;)
  2. Marscha Snoek:
    25 oktober 2018
    Wat leuk om de verhalen te lezen en foto's te zien! Nog gezegende dagen toegewenst. We zijn benieuwd naar je verhalen, Marianne!
  3. Dieke.:
    25 oktober 2018
    Hallo dames en heer,Wat fijn dat jullie
    wat kunnen betekenen voor deze mensen.wat sneu voor die oude vrouw dat er bij haar niets kan verbeterd worden.hoop dat jullie nog gezellige dagen hebben.